Denne hjemmeside blev oprettet 16/10 2007. Den er opkaldt efter DR TV’s filmmagsin 1955-1971 med Bjørn Rasmussen og I. C. Lauritzen. Her vil jeg samle artikler og informationer om mine hovedinteresser: film, tennis med mere.
Opvækst og uddannelser
Jeg voksede op i Helligsø, Thy. Efter Gettrup Centralskole og Hurup Realskole blev jeg student på Thisted Gymnasium (1970), exam. art. i fransk (Aarhus Uni 1973) og mag. art. i Film- og Medievidenskab (Kbh. Uni 1979).
Ansættelser
Efter deltid som undervisnings-assistent ved Københavns Universitet og ved en bogcafé fik jeg mit første fuldtidsjob hos Unitas Forlag (1984-1988) og Det Bedste (1988-1989). Jeg rundede min karriere af som kordegn i Holbæk, Søborgmagle og på det fælles kontor for Garnisonskirken, Kastelskirken og Marmorkirken), men min længste ansættelse var i KLF Kirke & Medier, hvor jeg siden blev frivillig.
– Se også KLF marts 2003 ~ KLF maj 2003 ~ KLF marts 2004
Pensionering
Efter 49 år fraflyttede jeg “Djævleøen” som pensionist og afviklede visse engagementer, jf. Amagerbladet januar 2016. Se mere på denne side samt på Interfilm, Wikipedia, Vision og Kirke og Film.
Fodbold
I 1960’ernes Thy var EfB (Esbjerg) en naturlig favorit. Da jeg kom til København i 1973, blev AB mit favorithold, og jeg nåede at se René Henriksen i den grønne trøje. Fra og med sæsonen 2017-2018 har AB spillet i Anden Division (tredje række), men håbet om oprykning lever, hvis de amerikanske ejere ikke går fallit inden….
– Se også AB Gladsaxe, AB | Bold og EfB | Bold
Musik
De britiske piratradioer kunne høres i min barndoms Thy, Radio Caroline og Radio London, så der var et supplement til Jørgen Mylius. Fra disse gamle dage har jeg bevaret glæden ved bl.a. den særlige vellyd hos The Bee Gees, The Bellamy Brothers og Toto samt rytmerne hos Christie og Status Quo. Sernere fulgte rock-klassikerne Dire Straits, Fleetwood Mac, Heart og Pink Floyd samt ”tøserne” Cheryl Cole, Samantha Fox, Sandra Lauer, Kylie Minogue og Kim Wilde. Aktuelle topfavoritter er Gold og Mike & The Mechanics.
Fransk
Jeg havde en god tid på franskstudiet i Aarhus. Sprogkundskaberne blev nyttige i filmstudiet, men med årene hænger der ikke så meget ved, bortset fra glæden ved fransk musik: de store chanteurs Gilbert Bécaud, Yves Montand og Serge Reggiani samt popfolket Jacques Dutronc, Francoise Hardy, Sheila og over dem alle: France Gall, jf. Le Monde og Wikipedia.
Tennis
I 1960’erne så jeg Wimbledon-tennis på TV og nød Evonne Goolagong o.a. australiere. Senere blev Julia Görges min særlige yndling; jeg så hende ‘live’ i Båstad ligesom bl.a. Caroline Garcia, Sorana Cirstea og Jelena Rybakina, der blev mine yndlinge sammen med andre, som forskønner tennissporten, jf. min tennis
Mine filmminder
Mit første biograf-besøg var i Ulfborg, hvor jeg besøgte min tidligere nabo-ven Hans Skindhøj, og vi så en Dirch Passer-film i den lokale biograf. Senere var jeg med mine forældre til “De ti bud” og “Exodus” i Kino Thisted. Da jeg mere regelmæssigt begyndte at gå i biografen, skete det i Bedsted og Hurup: I Hurup så Bent Liholm og jeg især spaghetti-westerns, i Bedsted så vi ‘art cinema’-film i et særligt filmklub-program.
I Aarhus-årene blev Scala i teater-bygningen og Århus Studenternes Filmklub på Matematisk Insittut mine ‘helligdomme’ og inspirationen til at skifte fra fransk i Aarhus til film- og medievidenskab i København. Filmmuseet på Store Søndervoldstræde, Christianshavn, blev stedet, hvor jeg så film i serier og historisk persektiv. Desuden var der herlige sommer-kavalkader i bl.a. Triangel og Husum samt gode nye film i bl.a. Dagmar og Grand.
Min første film-beskrivelse, David Copperfield (1936 – set på DR TV), foregik m. blyant og papir. Senere blev Erika skrivemaskinen fra DDR mit foretrukne værktøj (og i øvrigt også min fars). Da Bent og jeg begyndte at udgive det lille filmtidsskrift Spotlight, foregik det også via skrivemaskine og offset-tryk. Alle mine universitetsopgaver 1970-1979 blev også banket igennem på skrivemaskine – med gennemslagspapir eller på stencil. Først i slut-1980’erne blev PC’en og Word Perfect de gængse arbejdsredskaber.
På universitetet i København var én af mine lærere Peter Schepelern, fagets første magister. Hans “Den fortællende film” (1972) blev en selvfølgelig grundbog og en inspiration. “Film og genre” (1981) gjorde jeg brug ved mit speciale om Hollywood-farcen efter Anden Verdenskrig (upubliceret). Det var en fornøjelse senere som censor at samarbejde med Schepelern ved eksaminer, især de mundtlige, og “Hr. film” gav mig mulighed for at bidrage til Filmleksikon. Andre lærere var bl.a. Martin Drouzy, Marguerite Engberg, Frank Henriksen, Jørgen Poulsen, Carl Nørrested og Kaare B. Schmidt.
To udenlandske og stadig levende filmkritikere betød også meget for mig i studietiden. 1) Roy Armes har skrevet flittigt og godt om fransk film og i den forbindelse de forskellige fortællemåder på film, jf. “Film And Reality”, “The Ambiguous Image” og “Action And Image”, men også om den italienske neorealisme (“Patterns Of Realism”) og engelsk film (“A Critical History Of British Cinema”). Hans seneste interesse for afrikansk, arabisk og asiatisk film deler jeg dog ikke. 2) David Robinson er mest kendt for sine Chaplin-studier, men han bidrog også til ‘genoplivelsen’ af Buster Keaton, og hans korte filmhistorie “World Cinema” fulgte mig som ung, og den holder stadig i al sin korthed. Han var 1997-2015 direktør for stumfilm-festivalen Le giornate del cinema muto, men frem for stumfilmene deler jeg mere hans interesse for ungarsk film.
Da jeg en tid var medarbejder ved de to svenske filmtidsskrifter Filmrutan og Chaplin, takket være hhv. Roger Teréus og Lars Åhlander, deltog jeg i de særlige Malmö Filmdagar f. filmkritikere; her traf jeg bl.a. Kaj Wickbom og Bo Berglund, som blev nære venner. Kaj underviste på katedralskolen, men skrev også flittigt til flere aviser og tidsskrifter. Bo døde alt for tidligt og fik alt for lidt af sin forskning offentliggjort, dog blev hans studie af oprindelsen til Chaplins vagabondfigur trykt i Sight & Sound.
Kontakt vedr. hjemmesiden og dens forfatter
postmaster (at) filmorientering.dk